Fredag indenfor

Så blev det fredag og jeg synes det er tid til en lille sommersang, da det i morgen er første sommerdag i forhold til kalenderen. 1. Juni, det er jo altid lidt specielt, når sommeren starter.

Men inden skal jeg nok lige forklare hvorfor netop denne sang. Denne sang “Du danske sommer jeg elsker dig” er en gammel dansk sang, som gør mig lidt glad hver gang jeg hører den.

Den er lidt klassisk for min kones side af familien, og på min gamle efterskole sang vi den også, så her får I lige et par vers:

Du danske sommer, jeg elsker dig,
skønt du så ofte har sveget mig.
Snart kolde farver i sky og vand,
snart nøgne piger ved hver en strand.
Mer, mer, mer
jeg dog dig elsker, hver gang du ler.

Du er i sindet jo lunefuld,
dog hjertet inderst er pure guld,
et eventyr er dit glade navn,
og blomster lyser ud af din favn.
Korn, korn, korn
i drømme gror under månens horn.

Når dine bølger mod bredden gik,
beruset blå som gudinders blik,
en ungdomjubled’ din lovsang ud,
hun klædt i solskin og brunet hud.
Ned, ned, ned
til dåb i glemsel og evighed!

 

 

Skriv et svar

